Τράπεζα θεμάτων


Σχεδιάγραμμα Έκθεσης: Αδέσποτα ζώα

Ένα από τα φαινόμενα που προδίδουν την απουσία επαρκούς ευαισθητοποίησης τόσο των πολιτών όσο και της πολιτείας είναι αυτό των αδέσποτων ζώων στα αστικά κέντρα. Πρόκειται κυρίως για σκύλους και γάτες που κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους των πόλεων, παραμένοντας συνήθως χωρίς τον αναγκαίο εμβολιασμό, αλλά και χωρίς την απαραίτητη για την επιβίωσή τους τροφή. Ένα συχνά οδυνηρό θέαμα -εφόσον αρκετά από τα ζώα αυτά είτε λιμοκτονούν και αποστεώνονται είτε νοσούν- που υποδεικνύει πως δεν υπάρχει η κατάλληλη κρατική μέριμνα για τη φροντίδα και την προφύλαξη των ζώων αυτών.  

[Αδέσποτο ζώο συντροφιάς είναι κάθε ζώο συντροφιάς, το οποίο είτε δεν έχει κατοικία είτε βρίσκεται έξω από τα όρια της κατοικίας του ιδιοκτήτη, του κατόχου, του συνοδού ή του φύλακά του και δεν τελεί υπό την άμεση επίβλεψη και τον έλεγχό τους.]

Πτυχές του φαινομένου

- Τα αδέσποτα ζώα βρίσκονται συνεχώς έκθετα στις βίαιες ή και φονικές διαθέσεις των κατοίκων της πόλης -ενηλίκων και ανηλίκων- με αποτέλεσμα είτε να πέφτουν θύματα κακοποίησης είτε να θανατώνονται -με δηλητήριο ή και με ακόμη πιο ακραίους τρόπους- από ανθρώπους που τα θεωρούν ενοχλητικά ή επικίνδυνα.
Δεν θα πρέπει, ωστόσο, να μας διαφεύγει πως η βίαιη συμπεριφορά απέναντι στα ζώα είναι δηλωτική της ψυχικής νοσηρότητας του δράστη, ο οποίος είναι πιθανό να εκδηλώσει μετέπειτα αντίστοιχα βίαιες συμπεριφορές και απέναντι σε ανθρώπους.

[Άρθρο 16 / ΝΟΜΟΣ 4039/2012
Απαγορεύεται ο βασανισμός, η κακοποίηση, η κακή και βάναυση μεταχείριση οποιουδήποτε είδους ζώου, καθώς και οποιαδήποτε πράξη βίας κατ’ αυτού, όπως ιδίως η δηλητηρίαση, το κρέμασμα, ο πνιγμός, το κάψιμο, η σύνθλιψη και ο ακρωτηριασμός.
Η στείρωση του ζώου καθώς και κάθε άλλη κτηνιατρική πράξη µε θεραπευτικό σκοπό, δεν θεωρείται ακρωτηριασμός.]

- Τα αδέσποτα ζώα εφόσον δεν λαμβάνουν τον απαραίτητο εμβολιασμό καταλήγουν συχνά να νοσούν από κάποια μεταδοτική ασθένεια που τα οδηγεί αναιτίως σε πρόωρο ή και επώδυνο θάνατο. Πολλές φορές, μάλιστα, καθίστανται φορείς μεταδοτικών ασθενειών επικίνδυνων και για τη ζωή των ανθρώπων.  

- Σε περίπτωση που τα αδέσποτα δεν έχουν πρόσβαση σε τροφή περιέρχονται συχνά σε κατάσταση ασιτίας που τα εξασθενεί και τους προκαλεί δυσφορία και ανυπόφορο πόνο.

- Σε περιόδους ακραίων καιρικών φαινομένων τα αδέσποτα αδυνατούν να προφυλαχθούν γεγονός που σημαίνει πως είτε μένουν εκτεθειμένα σε ιδιαιτέρως χαμηλές θερμοκρασίες είτε αναζητούν μάταια για νερό και δροσιά τις ημέρες του καύσωνα.

- Τα περιστατικά κακοποίησης δημιουργούν αισθήματα φόβου στα ζώα αυτά με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η προσπάθεια των εθελοντών που επιχειρούν να τα περισυλλέξουν προκειμένου να τα μεταφέρουν σε κάποιο καταφύγιο, αφού τα ζώα τρέπονται σε φυγή. Ενώ, κάποτε, οι οδυνηρές αυτές εμπειρίες τα εξωθούν σε βίαιες συμπεριφορές και τα καθιστούν εν δυνάμει επικίνδυνα.

- Τα αδέσποτα ζώα ξεκινούν κάποτε την πορεία τους ως ζώα συντροφιάς μόνο και μόνο για να εγκαταλειφθούν στη συνέχεια από τους ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι τα είχαν αρχικώς αποκτήσει χωρίς να λάβουν υπόψη τους τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις που εγείρει η φροντίδα ενός κατοικίδιου.
Η εγκατάλειψη αυτή -ιδίως για τους σκύλους- είναι μια τραυματική εμπειρία, καθώς τα ζώα αυτά αναπτύσσουν έντονα συναισθήματα αφοσίωσης και αγάπης για τον ιδιοκτήτη τους.

Τρόποι αντιμετώπισης του φαινομένου

[Στη Διεύθυνση Πληροφορικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δημιουργείται Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους. Στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση καταχωρίζονται από τους κτηνιάτρους, που έχουν πιστοποιηθεί, τα στοιχεία, που αφορούν στην αναγνώριση των δεσποζόµενων ζώων συντροφιάς (όπως φύλο, χρώμα, ράτσα, απώλεια, παράδοση σε άλλον ιδιοκτήτη, θάνατος) και τα στοιχεία αναγνώρισης του ιδιοκτήτη τους (όπως ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο και αριθμός ταυτότητας).]

- Προκειμένου να υπάρξει η προοπτική αντιμετώπισης του φαινομένου αυτού απαιτείται σε πρώτο επίπεδο η απόφαση της Πολιτείας να φροντίσει αφενός για τη συστηματική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και αφετέρου για την διασφάλιση των αναγκαίων οικονομικών πόρων, ώστε να καταστεί εφικτή η παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τα αδέσποτα ζώα, όπως κι η δημιουργία κατάλληλων χώρων φύλαξης.
Σήμερα, σε μεγάλο ποσοστό, η όποια φροντίδα για τα αδέσποτα ζώα βασίζεται στη δράση μεμονωμένων εθελοντών -ανθρώπων που δαπανούν δικά τους χρήματα για την αγορά τροφής και φαρμάκων- καθώς και στη δράση μη κρατικών φιλοζωικών εταιρειών που λειτουργούν χάρη στις προσφορές και τις χορηγίες φιλόζωων πολιτών. Ενώ, σε νομικό επίπεδο, την ευθύνη για την περισυλλογή και τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς την έχουν οι Δήμοι, έστω κι αν είτε λόγω ελλιπούς ενημέρωσης ή ενδιαφέροντος είτε λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης δεν κατορθώνουν πάντοτε να είναι συνεπείς ως προς τις υποχρεώσεις που τους αναλογούν.  

- Είναι αναγκαίο, με τη συνδρομή του σχολείου και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, να καλλιεργηθούν στους νέους συναισθήματα φιλοζωίας, ώστε οι μαθητές από νωρίς να μαθαίνουν να εκτιμούν, να σέβονται και να προστατεύουν τα ζώα συντροφιάς. Η μέριμνα, άλλωστε, για τα αδέσποτα ζώα δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τους λίγους αφοσιωμένους εθελοντές ή από ορισμένες δημοτικές υπηρεσίες. Τα ζώα συντροφιάς που υποφέρουν από την πείνα ή από κάποια ασθένεια έχουν ανάγκη το ενδιαφέρον όλων των πολιτών.

- Βασικό βήμα για την προστασία των αδέσποτων είναι η δημιουργία κατάλληλων υπηρεσιών που θα αναλαμβάνουν την καταγραφή και σήμανσή τους, την παροχή των αναγκαίων εμβολίων, τη στείρωσή τους και πιθανά την αναζήτηση κάποιου χώρου εγκατάστασης.
Η απουσία, πάντως, επαρκών χώρων φύλαξης -ασύλων- για τα αδέσποτα ζώα εξαναγκάζει τις φιλοζωικές εταιρείες ή τις υπηρεσίες των Δήμων να τα αφήνουν εκ νέου στους δρόμους αφού τα έχουν εμβολιάσει, με αποτέλεσμα να βρίσκονται και πάλι εκτεθειμένα σε πλείστους κινδύνους.

- Με δεδομένη την αδυναμία των Δήμων -οι οποίοι και φέρουν την ευθύνη για τα αδέσποτα- να δημιουργήσουν χώρους για τη φύλαξη αυτών των ζώων, είναι σημαντική η ευαισθητοποίηση των πολιτών, ώστε, σε περίπτωση που επιθυμούν κάποιο κατοικίδιο, να επιλέγουν την υιοθεσία αδέσποτων ζώων. Επιλογή, βέβαια, που θα πρέπει να συνοδεύεται από το αναγκαίο αίσθημα ευθύνης απέναντι στο φιλοξενούμενο ζώο και σαφή επίγνωση των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει όποιος υιοθετεί ένα ζώο συντροφιάς.

- Πέρα από τη εθελοντική δράση των φιλόζωων πολιτών που με αίσθημα αυταπάρνησης αφιερώνουν τον προσωπικό τους χρόνο για τη φροντίδα των αδέσποτων ζώων, σημαντική κρίνεται κι η ανάληψη εθελοντικών πρωτοβουλιών από κτηνιάτρους, είτε για την επείγουσα ιατρική φροντίδα πληγωμένων ζώων, είτε για τη στείρωση αδέσποτων.

[Αν διαπιστωθεί από την κτηνιατρική εξέταση ότι τα ζώα συντροφιάς είναι επικίνδυνα ή ότι πάσχουν από ανίατη ασθένεια ή ότι είναι πλήρως ανίκανα να αυτοσυντηρηθούν λόγω γήρατος ή αναπηρίας και η διατήρησή τους στη ζωή είναι πρόδηλα αντίθετη µε τους κανόνες ευζωίας τους, και αρνηθούν τα φιλοζωικά σωματεία της περιοχής να αναλάβουν τη φροντίδα, εποπτεία και τη διαδικασία υιοθεσίας τους, υποβάλλονται σε ευθανασία.]







Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ανοιχτή κοινωνία
επιμέλεια: Δρ. Πολύβιος Ν. Πρόδρομος

1. Οι κοσμογονικές αλλαγές που συντελούνται στην εποχή μας, κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές, προκαλούν συχνές μετακινήσεις πληθυσμιακών ομάδων, οι οποίες σε συνδυασμό με την κατάργηση των πολιτισμικών συνόρων διαμορφώνουν την πολυπολιτισμική ταυτότητα των σύγχρονων κοινωνιών. Αυτές οι εξελίξεις που συντελούνται με ραγδαίο ρυθμό αφορούν εδώ και λίγα χρόνια και τη χώρα μας. Πράγματι η Ελλάδα, ενώ υπήρξε μια χώρα με παράδοση «εξαγωγής μεταναστών», τα τελευταία χρόνια μεταβλήθηκε σε χώρα υποδοχής οικονομικών μεταναστών. Αυτό είναι καινούριο στοιχείο για την ελληνική κοινωνία, η οποία σταδιακά αρχίζει να συνειδητοποιεί τα νέα κοινωνικά δεδομένα, πως αποκτά, δηλαδή, όλο και πιο έντονα πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά.
2. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το ζητούμενο της κοινωνικής συνοχής χρειάζεται επαναπροσδιορισμό και επαναπροσέγγιση. Αναμφισβήτητα, μόνο η στοχοπροσήλωση στη διαμόρφωση μιας ανοιχτής, μη φοβικής κοινωνίας μπορεί να εξασφαλίσει την κοινωνική συνοχή. Το όραμα, όμως, μιας ανοιχτής κοινωνίας προαπαιτεί συνειδητοποιημένους πολίτες. Και τα θεμέλια της συνειδητοποίησης του πολίτη τίθενται στο σχολείο.


3. Είναι σαφές πως η σύγχρονη πολυπολιτισμική πραγματικότητα έχει μεταφερθεί και στο σχολείο και φυσικά για την εκπαίδευση έχει ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο, δεδομένου ότι καλείται να δώσει μια δημοκρατική και σωστή παιδαγωγικά απάντηση στις ανάγκες των πολυπολιτισμικών κοινωνιών. […]
4. Πρώτα-πρώτα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην πολιτισμική ανάπτυξη και διαπαιδαγώγηση των νέων γενιών για να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες των λαών μας στον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή και πράξη, την θρησκεία, την ιστορία, κ.λπ., ώστε να αποφευχθούν οι κίνδυνοι τόσο της πολιτισμικής αδιαφορίας και ισοπέδωσης, όσο και της ανάπτυξης φαινομένων ρατσισμού, που καλλιεργούν το φανατισμό και στρέφουν σε εξτρεμιστικές ενέργειες.
5. Ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικό στοιχείο της εκπαίδευσης τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων προκειμένου να καταστούν μελλοντικοί ευρωπαίοι πολίτες, γιατί είναι πολύ σημαντικό να διαμορφώνονται οι αντιλήψεις των ανθρώπων σε μικρή ηλικία. Η διαπολιτισμική διάσταση πρέπει να ενισχυθεί κατά τη διδασκαλία στα σχολεία, για να συμβάλει στην καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.
6. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση σημαίνει την εναντίωση, μέσα από την καθημερινή παιδαγωγική πρακτική, σε κάθε είδους διάκριση (κοινωνική, πολιτισμική, φύλου, γλωσσική, θρησκευτική), σε κάθε είδους στερεοτυπική ιεράρχηση του διαφορετικού, και ότι είναι σημαντικό να αποφευχθεί η εθνοκεντρική προσέγγιση της διδασκαλίας και η στερεότυπη παρουσίαση των άλλων πολιτισμών.
7. Η γλωσσική και πολιτισμική πολυμορφία αποτελεί πηγή πλούτου και για το λόγο αυτό θα πρέπει να ενθαρρύνονται τα παιδιά ώστε να θεωρούν την προαναφερθείσα πολυμορφία όχι ως πηγή προβλημάτων αλλά ως θετικό στοιχείο της καθημερινής τους ζωής και να επωφελούνται από αυτό. Θα πρέπει να ενθαρρύνονται τα παιδιά να συνειδητοποιούν την ύπαρξη άλλων πολιτισμών και να κατανοούν τις ιδιαιτερότητές τους, χωρίς όμως να θεωρούν τους πολιτισμούς τους κατωτέρους ή ανώτερους από κάποιον άλλο.
8. Τα θεμέλια της ανοιχτής κοινωνίας πράγματι ξεκινούν από το σχολείο, ένα σχολείο διαπολιτισμικό, ένα σχολείο έμπλεο* πολιτισμικού πλουραλισμού. Με ένα τέτοιο σχολείο μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά εξασφαλίζοντας την αρμονική συνύπαρξη όλων στη βάση του αλληλοσεβασμού και της αλληλοκατανόησης.
(άρθρο αντλημένο από το διαδίκτυο συντομευμένο για τις απαιτήσεις του κριτηρίου)* έμπλεος = γεμάτος, πλήρης
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 120-140 λέξεις. [Μονάδες 25]
Β1. «Το όραμα μιας ανοιχτής κοινωνίας προαπαιτεί συνειδητοποιημένους πολίτες».
Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της πιο πάνω πρότασης του κειμένου σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων. [Μονάδες 12]
Β2. Με ποια συλλογιστική πορεία (παραγωγική – επαγωγική) αναπτύσσει η συγγραφέας τη σκέψη της στην πρώτη παράγραφο του κειμένου; (Οι κοσμογονικές …. πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά). Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. [Μονάδες 7]
Β3. Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τρία είδη τεκμηρίων που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στο κείμενό της, προκειμένου να στηρίξει τις θέσεις της.[Μονάδες 6]
Β4. α) συντελούνται, συνοχής, στρέφουν, κατανοούν, θεμέλια : Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις πιο πάνω λέξεις.
β) σύγχρονη, ανάπτυξη, διαπολιτισμικό, ενισχυθεί, επωφελούνται : Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις πιο πάνω λέξεις. [Μονάδες 10]
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Στον διαδικτυακό ιστότοπο του Σχολείου σας διαβάσατε την επιστημονική άποψη πως «το διαπολιτισμικό μοντέλο εκπαίδευσης υπόσχεται εναλλακτικές προτάσεις, ανατρέποντας το μονοπολιτισμικό προσανατολισμό και διατυπώνει καινούρια άποψη για τις διαδικασίες διαμόρφωσης ενός νέου πολίτη, ικανού να λειτουργεί και να επικοινωνεί στη νέα πολυπολιτισμική πραγματικότητα και να διαπραγματεύεται αποτελεσματικά και ειρηνικά τις νέες πολυσύνθετες σχέσεις του». Με αφορμή αυτή την άποψη σκεφτήκατε να «ανεβάσετε», στον ίδιο ιστότοπο, ένα άρθρο στο οποίο θα αναφέρεστε στους λόγους που διαμόρφωσαν τις πολυπολιτισμικές κοινωνίες, καθώς και το ρόλο του Σχολείου στη διαμόρφωση πολυπολιτισμικής συνείδησης. (500-600 λέξεις).[Μονάδες 40]



ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΛ
I. Μη λογοτεχνικό κείμενο
«Πόλεμος και ειρήνη»



«Aν θέλεις την ειρήνη, προετοιμάσου για τον πόλεμο». Κάπως έτσι μάλλον αντιλαμβάνονταν οι πρόγονοί μας τις έννοιες ειρήνη – πόλεμος, καθιστώντας ουσιαστικά τη δεύτερη απαραίτητη προϋπόθεση ύπαρξης της πρώτης. Με λίγα λόγια, για να ζεις σε μία ελεύθερη, ειρηνική και ευνομούμενη κοινωνία, δεν έχεις παρά να προετοιμάζεσαι διαρκώς για έναν ενδεχόμενο πόλεμο. Οξύμωρο; Ίσως. Δεν απέχει όμως και πολύ από την πικρή αλήθεια, αν λάβουμε υπόψη μάλιστα την πολεμοχαρή φύση μας και όλα εκείνα τα βίαια και πρωτόγονα ένστικτα που έβγαλε ο «άνθρωπος» σε πολλές φάσεις της ιστορίας μας, παρουσιάζοντας ένα πρόσωπο που κάθε άλλο παρά ταιριάζει στην ανθρώπινη φύση και υπόστασή του.
{Ο πόλεμος, λοιπόν, είτε είναι αμυντικός, είτε επιθετικός, είτε απελευθερωτικός, είτε ιερός, δεν παύει να είναι πόλεμος. Τα αποτελέσματα, ίδια. Αμέτρητοι νεκροί, τραυματίες, ορφανά, υλικές καταστροφές, εξαθλίωση και μίσος. Κάθε έννοια λογικής χάνεται και παραχωρεί τη θέση της σε κάθε τι το παράλογο, που μόνο ένα αρρωστημένο μυαλό μπορεί να επινοήσει και να σκεφτεί. Πόσο εύκολα μπορείς να αφαιρέσεις τη ζωή κάποιου, όταν απλώς αυτός υπηρετεί μια άλλη ιδεολογία, μια άλλη θρησκεία, μια άλλη χώρα, ή ακόμη και μια άλλη ομάδα. Γιατί ο πόλεμος δεν έχει σύνορα. Ακόμη και μέσα σε «ευνομούμενες» κοινωνίες, καθημερινά λαμβάνει χώρα άτυπα, μεταξύ «διαφορετικών» ανθρώπων που ενώ τους χωρίζει μία πόρτα, δείχνουν τόσο ξένοι μεταξύ τους. Αμέτρητα τα παραδείγματα από το παρελθόν αλλά και από το παρόν του τόπου μας ολόκληρων «στρατών» από οπαδούς ενός κόμματος, μιας ομάδας, μιας οργάνωσης, γεμάτοι μίσος για τον άλλον, που λίγη ώρα πριν μπορεί και να έπιναν τον καφέ τους δίπλα δίπλα σε κάποια καφετέρια.}
Και από την άλλη, κάποιοι δείχνουν δεκαετίες, αιώνες τώρα να βολεύονται με αυτή την κατάσταση. Πάντα το δίκαιο του ισχυρού θα επικρατεί. Το δίκαιο της πυγμής. Πάντα θα υπάρχουν οι δυνατοί και οι αδύναμοι. Νόμος της φύσης. Το ποιος όμως θα ανήκει στη μία ή στην άλλη ομάδα δεν το κρίνει η φύση αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος.
Οι λόγοι που υποδαυλίζουν τον πόλεμο πολλοί και γνωστοί. Οικονομικοί, κοινωνικοί, ηθικοί, πολιτικοί, θρησκευτικοί, διεθνιστικοί, εμφύλιοι. Τα μέσα ποικίλα. Συμβατικά, πυρηνικά, χημικά. Άλλωστε, ο ανθρώπινος νους είναι ανεξάντλητος τόσο στο να δημιουργήσει, όσο και να καταστρέψει. Ο πόλεμος είτε είναι θερμός είτε ψυχρός αφήνει το στίγμα του και σημαδεύει αιώνια τις ψυχές των ανθρώπων και την ιστορία.
Και τι πρέπει να γίνει; Ατελείωτο το ευχολόγιο. Αμέτρητες οι προσπάθειες για την εδραίωση της παγκόσμιας ειρήνης. Πολυάριθμοι αυτοί που βροντοφώναξαν ή και έδωσαν ακόμη την ίδια τους τη ζωή, οραματιζόμενοι έναν κόσμο καλύτερο, ειρηνικό. Πολλά τα ερωτήματα, αλλά μάλλον ελάχιστες οι απαντήσεις. Μακάρι κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσουμε την πραγματική αξία του άλλου, ανεξαρτήτως χρώματος, καταγωγής, φύλου, θρησκείας. Ίσως τότε δούμε στο πρόσωπο, στα πιστεύω και στα μάτια του άλλου, τον ίδιο μας τον εαυτό. Ίσως…


Άρης Ιωαννίδης, άρθρο στο schooltime.gr, 31-10-2017


1η Δραστηριότητα
i. Θέλετε να ενημερώσετε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σας για το περιεχόμενο του άρθρου. Να γράψετε ένα κείμενο 90- 110 λέξεων, όπου θα το παρουσιάζετε με συντομία. (μονάδες 9)
ii. Ποιες από τις απόψεις που ακολουθούν πιστεύετε ότι ανταποκρίνονται στο νόημα του κειμένου; Να αιτιολογήσετε με συντομία την άποψή σας. (μονάδες 6)

α. Κάποιοι άνθρωποι επωφελούνται των καταστάσεων και επιδιώκουν με κάθε μέσο την ύπαρξη του πολέμου, πράγμα που η ιστορία επιβεβαιώνει περίτρανα.
β. Ο άνθρωπος εκ φύσεως είναι ειρηνικό ον, που πάντα έβαζε τη λογική πάνω από κάθε πρωτόγονο ένστικτο.

2η Δραστηριότητα
i. Πώς αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος του κειμένου, «Ο πόλεμος, λοιπόν, είτε είναι αμυντικός …καφετέρεια»; (μονάδες 5)
ii. Να βρείτε τις διαρθρωτικές λέξεις που βοηθούν στη συνοχή μεταξύ των τριών πρώτων παραγράφων του κειμένου. (μονάδες 5)
iii. Στις περιόδους λόγου που ακολουθούν, να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες φράσεις ή λέξεις με συνώνυμες, κάνοντας όλες τις επιπλέον αναγκαίες αλλαγές: (μονάδες 5)

α. Κάπως έτσι μάλλον αντιλαμβάνονταν οι πρόγονοί μας τις έννοιες ειρήνη – πόλεμος.
β. Δεν έχεις παρά να προετοιμάζεσαι διαρκώς για έναν ενδεχόμενο πόλεμο.
γ. Κάθε έννοια λογικής χάνεται και παραχωρεί τη θέση της σε κάθε τι το παράλογο.
δ. Ακόμη και μέσα σε «ευνομούμενες» κοινωνίας, καθημερινά λαμβάνει χώρα άτυπα.
ε. Οι λόγοι που υποδαυλίζουν την ειρήνη πολλοί και γνωστοί.

3η Δραστηριότητα
Με αφορμή μια συζήτηση στην τάξη σας που αφορούσε τα δεινά του πολέμου στην ανθρωπότητα, αποφασίζετε να πάρετε θέση, τονίζοντας τους λόγους για τους οποίους ο άνθρωπος ανέκαθεν παρουσίαζε – και συνεχίζει να παρουσιάζει – συχνά ένα αρκετά βίαιο πρόσωπο και πολεμοχαρή χαρακτήρα. (200-250 λέξεις)  (μονάδες 20)

I I. Λογοτεχνικό κείμενο
Το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού, «Γράμμα από το μέτωπο» αναφέρεται στα δεινά του πολέμου και στην αδιαφορία πολλών ανθρώπων, που αγνοούν τις τρομακτικές και ολέθριες συνέπειες που μόνο αυτός μπορεί να επιφέρει…
Γράμμα από το μέτωπο(1)«Σου γράφω… Κι όμως τόση είν’ η σιγή που με κυκλώνει,
που, λέω, αν άντεχα τα χείλη θ’ άκουες τη φωνή μου…
Εχτές ακόμα όλο βροντούσε το κανόνι,
σα να βρουχιούταν γύρω-γύρω στις κορφές λιοντάρια
σ’ άγρια σφαγή κι απάνωθέ μας οι ατσαλένιοι
γυρνούσαν γυπαητοί, γυρνούσανε ολοένα,
τον ίσκιο ρίχνοντας του Χάρου και το Χάρο
στα νύχια τους κρατώντας…
Αλλ’ απ’ όλα
είναι τρανότερη η σιγή π’ ακολουθάει
κατόπι από τη μάχη σα βαθιά μας
το μεσότοιχο της ζωής και του θανάτου
γκρεμίζεται κι ολόγυμνη η ψυχή μας,
θωρώντας ζωντανούς και πεθαμένους
να τους τυλίγη γύρα ένα σουδάρι (2)
μονάχα, το σουδάρι του χιονιού, δεν απαντέχει
σαν άλλοτε ένα ξύπνημα, μα κάποιαν
ανάσταση από σάλπισμα μεγάλο –
μια ανάσταση σε ορίζοντες που πρώτα
ξυπνώντας δεν τους ζούσαμε…
[…]
Mα οι άλλοι;.. Aκόμα είναι πολλοί αυτού κάτου;
Αυτοί που στο ζεστό τους το κρεβάτι
τρεμολογάν να ονειρευτούν το χιόνι,
μα απ’ τα παχιά τα στρώματά τους ξάφνου
πετιόνται ωσά βρυκόλακες να μπούνε
στον ψεύτικό τους τάφο να γλυτώσουν
μιαν έρμη ζωή, που οι ίδιοι ορίζοντές της
πλατύτεροι απ’ τον τάφο αυτό δεν είναι –
αυτοί που τρέμουνε του λαού τη γλώσσα
σαν άκουσμα σειρήνας;..
Πες μου φίλε…
(Από τους Επίνικους Β΄(1940-1946), Λυρικός Βίος Ε΄, 1946,πρώτη έκδοση) 1. το πολεμικό μέτωπο των εχθροπραξιών μεταξύ Ελλήνων και Ιταλών στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
2. (το) σουδάρι: το μαντήλι
1η Δραστηριότητα
i. Ποιο είναι το βασικό θέμα που απασχολεί τον ποιητή στο συγκεκριμένο ποίημα; (μονάδες 8)
ii. Ποια στάση δείχνει να υιοθετεί ο ποιητής απέναντι στο θέμα που πραγματεύεται στο ποίημά του; (μονάδες 7)
2η Δραστηριότηταi.Να χαρακτηρίσετε το ύφος και τη γλώσσα του ποιήματος. (μονάδες 5)
ii. Να εντοπίσετε δύο (2) διαφορετικά εκφραστικά μέσα (π.χ. μεταφορές, παρομοιώσεις, εικόνες κ.ά.) στο ποίημα και να σχολιάσετε τη λειτουργία τους. (μονάδες 5)
iii. Να επισημάνετε στο κείμενο τρεις (3) απαξιωτικές (υποτιμητικές) λέξεις ή εκφράσεις
 που αποδίδονται σε αυτούς που δεν πολεμούν στο μέτωπο. (μονάδες 5)
3η Δραστηριότητα
Ως νέος / α με ανησυχίες για το μέλλον, προβληματίζεσαι διαβάζοντας το ποίημα του Α. Σικελιανού και αποφασίζεις να εκθέσεις τη θέση σου (σε 120-150 λέξεις), κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην αδιαφορία του σύγχρονου ανθρώπου για τα άκρως ανησυχητικά γεγονότα που εκτυλίσσονται στον πλανήτη μας τα τελευταία χρόνια, τα οποία απειλούν έντονα την παγκόσμια ειρήνη. (μονάδες 20)















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου